Grundkursus i plantefarvning af uldgarn NYHED v/ Astrid Colding Sivertsen

På dette kursus kommer vi igennem al den nødvendige grundviden for at farve smukke farver med naturlige farvestoffer på uldgarn. Vi gennemgår den rigtige forbehandling (bejdsning) og de vigtigste farvestoffer som indigo, krap, kochenille, valnød og vilde og dyrkede planter til gulfarvning.
Vi fokuserer på det praktiske, men kigger også lidt på farvernes fascinerende kulturhistorie. Vi farver blå, rød, lyserød, brun og gul - samt overfarvninger til grøn og lilla. Ud fra disse grundfarver kan man selv farve alle regnbuens farver på egen hånd efterfølgende.
Medbring gerne plantemateriale til farvning, som er indsamlet i sommerens løb og tørret et mørkt og køligt sted: rejnfan eller gyldenris i blomst, umodne valnødder eller tørrede valnøddeblade. Medbring gerne garn af ren ikke-superwashbehandlet uld.
Hver deltager kan farve 4-600 g uld, og det er en fordel at vinde garnet op i mindre fed på 25-50 g på forhånd. Det er også muligt at købe garn af underviseren. Udgifter til farvestoffer afregnes med underviseren.

Du medbringer selv madpakke, vi sørger for kaffe, te og kage.

Kurset foregår 18. og 19. november kl. 10.00 til 16.00 i skolekøkkenet på Tistrup Skole, Lærkevej 12, 6862 Tistrup.
Pris: 700 kr.  for begge dage.

Tilmelding/spørgsmål:

Mobil: 29 25 81 64 eller på mail:  mail@hellebrun.dk